A Starship Technologies további 42 millió dollárt gyűjt az önvezető kézbesítő robotok flottája növekedésének elősegítésére

vállalati épület

A Starship Technologies, az autonóm kézbesítő robotok világának egyik legnagyobb szereplője – azok a kis, dobozos járművek, amelyek önvezető úton járnak a városokban és a zárt egyetemeken élelmiszereket és egyéb apróságokat szállítva – újabb finanszírozási kört vett fel, mindössze 30 nappal a létrehozása óta.

Az Észtországban alapított és fejlesztett, de San Franciscóban székhellyel rendelkező társaság 42 millió dollár tőkét gyarapított, így az elmúlt hónapban a bevétel több mint 100 millió dollárt tett ki, miután január végén bejelentette, hogy az Európai Beruházási Bank eurót helyez el.

Ez a legújabb infúzió, a Series B, a Starship teljes tőkeköre, amelyet a NordicNinja, a NordicNinja japán-skandináv kockázatitőke-cég és a Taavet+Sten, a Wise (fka TransferWise) alapítói által vezetett befektetési cég közösen vezetnek. A korábbi stratégiai támogatók, a TDK Ventures és a Goodyear (az audio- és elektronikai óriás, illetve a gumiabroncsgyártó) is részt vettek.

Az EBB által vezetett korábbi finanszírozás „kvázi-részvényeszköz” formájában történt, ami azt jelenti, hogy az összeg részeként tőkeelemeket és potenciálisan kölcsönöket vagy átváltható kötvényeket is tartalmazott, és ez a legutóbbi B sorozat nem meglepő. mivel Alastair Westgarth vezérigazgató határozottan utalt arra, hogy hamarosan több finanszírozás lesz. A cég most 202 millió dollárt gyűjtött össze, és egyelőre nem hozza nyilvánosságra az értékét.

Jelenleg azonban a cég mintegy 1700 robotból álló flottát üzemeltet, és napi 10 000 szállítást hajt végre. a világ legnagyobb autonóm kézbesítő robotflottájává teszi. Ez a flotta nagyon közel áll a teljesen autonóm stádiumhoz, és a 4. szinten működik.

A cég elmondása szerint a B sorozatot egyrészt arra fogják használni, hogy tovább bővítsék jelenlegi lábnyomát, amely mind Európában, mind az Egyesült Államokban tevékenykedik, másrészt pedig néhány új kezdeményezésbe való befektetésre.

Jelenleg több mint 3 millió szállítást teljesített a flottája. Partnerei közé tartoznak a fizikai élelmiszerboltok (például a Co-op, a Tesco és a Budgens az Egyesült Királyságban és a Save Mart Kaliforniában); és főiskolai campusok – a közelmúltban a North Carolina A&T, az SMU és a Dél-Dakota Állami Egyetem szerepel. Ez a lépték elég jelentős volt ahhoz, hogy a Starship elérjen néhány hasznos egységgazdaságot: azt mondja, hogy átlagos szállítási költségei most „alacsonyabbak, mint az emberi egyenérték”.

Ezután a terv az lesz, hogy a befektetést ne csak több piacon duplázzák meg – például Finnországban megduplázzák a lábnyomát –, hanem új formai tényezők és üzleti modellek szélesebb körének feltárására is befektetnek.

„Sok tennivaló van még. Még mindig a dolgok nagy tervében vagyunk, csak most kezdjük” – mondta egy interjúban Ahti Heinla, a Starshipet Janus Friisszel (a Skype társalapítója, ahol Heinla kulcsfontosságú korai fejlesztő volt) a technológiai igazgató.

Az alaktényezővel kapcsolatban megerősítette, hogy az egyik ötlet, amelyen a vállalat a K+F laboratóriumaiban dolgozik, egy olyan robot, amely nem csak a járdán fog közlekedni, ahogy a jelenlegi modell teszi, hanem az úton is, ami szintén bevezeti a a „nagyobb robotokon” való munka birodalma.

„Nem lennék meglepve, ha valami ilyesmit tennénk a jövőben, bár a járdastratégia még mindig jó választás a legtöbb szállításhoz.”

A másik terület, ahol valószínűleg többet fog tenni, az a szolgáltatáskínálat diverzifikálása. Jelenleg a Starship együttműködik partnereivel a termékek értékesítésén saját alkalmazásán keresztül, de a cég azt vizsgálja, hogyan lehetne beágyazottabb élményt nyújtani a partnerek alkalmazásain keresztül történő vásárláshoz és használathoz. Feltételezem, hogy ez nagyon fontos lenne az olyan nagyobb kereskedők számára, mint a Tesco, amelyek digitális növekedésük nagy részét a natív élményekre alapozták, amelyeket jobban tudnak irányítani.

Ugyanez vonatkozik a modellekre is, amelyekben a robotjait használják. Jelenleg, akárcsak az alkalmazás esetében, a Starship a flotta elsődleges márkajelzése, amely a leghatékonyabb forgatókönyvekben több partner számára is használható a napszaktól és a változó fogyasztói igényektől függően. Hosszabb távon előfordulhat olyan forgatókönyv, amikor ezeket egyes ügyfelek kizárólagos használatra értékesítik vagy lízingbe adják, hasonlóan ahhoz, ahogyan teherautókat vagy repülőgépeket vásárolnak. „Nyitottak vagyunk a különböző üzleti modellekre” – tette hozzá Westgarth.

„Kísérleteztünk más dolgok szállításával is, de igen, az élelmiszerek sokféle formájában – legyen szó rágcsálnivalóról vagy élelmiszerboltról – jelenleg a tevékenységünk nagy részét képezik, és úgy látjuk, hogy ez folytatódik” – mondta Heinla. – Mindenkinek enni kell.

Ironikus módon a vállalat még nem indult el San Franciscóban, részben annak az összecsapásnak köszönhetően, amelyet egy korábbi rivális, a Marble vívott a szabályozókkal. (A Marble jelenleg a Caterpillar tulajdonában van.) Mások, amelyek potenciálisan versenyeznek vele, közé tartozik az Amazon és a szállítócégek, amelyek belevágtak a kísérleti projektekbe, de nagy léptékben nem tettek ki semmit a lábnyomaikon. Ha ezt tennék (és ha a szabályozók hajlandóak lennének az ötletre), az nagy versenyerőt jelentene a Starship számára.

Az a tény, hogy kutatás-fejlesztési tevékenysége Észtországon kívüli székhelyű, a következő hetekben-hónapokban újabb dimenziót kaphat, mivel minden tekintet továbbra is arra irányul, hogyan alakulhat az ukrajnai helyzet Oroszországgal kapcsolatban. Ukrajnához hasonlóan Észtország is egy másik volt szovjet köztársaság, amely az utóbbi országgal határos, bár Ukrajnával ellentétben Észtország a NATO és az EU része, ami nagyobb védelmi ütközőt képez az ország számára. A kérdés az lesz, hogy a konfliktus hogyan és milyen hatással lesz a tágabb régióra, beleértve a balti országokat is, és milyen hatással lesz a technológiai ökoszisztémára.

„Mindenki arról beszél, hogyan lehet megoldani az utolsó mérföldes szállítással kapcsolatos problémákat” – mondta Shinichi Nikkuni, a NordicNinja VC ügyvezető partnere közleményében. „A Starship újra és újra bebizonyította, hogy évekkel megelőzi a többieket a járdán történő szállítás világelső autonóm vezetési technológiájával, ami egyre több adat és tapasztalat felhalmozásához vezetett sokkal szélesebb körű kereskedelmi műveletek révén. Nem sok olyan cég van, amely valóban autonóm szolgáltatással rendelkezik, amely ennyi vásárlói hűséget és imádatot vívott ki magának. Úgy gondoljuk, hogy a Starship megtalálta a megfelelő formulát a globális szintű sikerhez, és izgatottak vagyunk, hogy részesei lehetünk jövőbeli utazásuknak.”

„Mindig is elkötelezett támogatói voltunk az észt technológiai szcénából kibontakozó mérnöki találékonyságnak, és a Starship ezt a szó szoros értelmében mindenkinél tovább viszi: a bolygó körül ezekkel a robotokkal már megtett több millió mérföldet megtett. És még sok száz milliót, mivel túlléptek azon a döntő mérföldkövön, amely a robotok szállítását költséghatékonyabbá tette, mint az emberi megfelelők” – tette hozzá Sten Tamkivi, aki a Taavet+Stent vezeti Taavet Hinrikusszal.