A YouTube geoblokkolja a Russia Today és a Sputnik csatornáit Európában

A YouTube geoblokkolja a Russia Today és a Sputnik csatornáit Európában

A Google nemrég jelentette be, hogy a YouTube geoblokkolja a Kremlhez kapcsolódó médiát, a Russia Today-t (RT) és a Sputnikot Európában, miután a regionális törvényhozók nyomást gyakoroltak az orosz háborús propaganda elfojtására.

A geoblokkokat bejelentő tweetben a cég Európa-politikai csapata ezt írja: „Az Ukrajnában zajló háború miatt Európa-szerte letiltjuk az RT-hez és a Szputnikhoz kapcsolódó YouTube-csatornákat, azonnali hatállyal.”

Megkerestük a Bizottságot, hogy válaszoljon a YouTube bejelentésére. Ezt a tartalmat egy harmadik fél tárolja. A megtekintéséhez frissítse adatvédelmi beállításait. Beállítások kezelése. Thierry Breton, az EU belső piaci biztosa hétfőn videobeszélgetést folytatott a Google és a YouTube vezérigazgatóival, hogy ösztönözze őket erőfeszítéseik fokozására.

A YouTube több ezer videót tárol a két orosz állami médiacégtől, és – amint azt tegnap megjegyeztük – az RT saját marketingcsatornája azt állítja, hogy ez „a legnézettebb hírhálózat a YouTube-on”.

Azok az európaiak, akik megpróbálnak böngészni az RT YouTube-csatornáján, azt az üzenetet kapják, hogy „ez a csatorna nem érhető el az Ön országában”:

Tegnap a Facebook, a Microsoft, a TikTok és a Twitter hasonló korlátozásokat jelentett be. De a Google-nak egy kicsit tovább tartott, amíg megfontolta a választ. A technológiai óriáscég nem adott magyarázatot a késedelemre.

A geoblokkolást ma reggeli tweetében a Google is figyelmeztetett: „Időbe fog telni, amíg rendszereink teljesen felpörögnek. Csapataink éjjel-nappal folyamatosan figyelik a helyzetet, hogy gyors lépéseket tegyenek.”

Úgy tűnik tehát, hogy a cég azt jelzi, hogy arra számít, hogy a Kremlhez kapcsolódó csatornák bizonyos tartalmai a közeljövőben továbbra is elérhetők lesznek – amint rendszerei „felfutnak”.

Mivel a YouTube csak az RT-t és a Szputnikot geoblokkolja, a fiókok betiltása vagy felfüggesztése helyett, az orosz propaganda természetesen tovább terjedhet Európán kívül – beleértve azt is, hogy Oroszországon belül továbbra is elérhető.

A Google azonban nem egyedül választotta ezt a kompromisszumot.

A Facebook anyavállalata, a Meta és a TikTok szintén az orosz államhoz kapcsolódó médiafiókok geoblokkolását választották, ahelyett, hogy felfüggesztették vagy teljesen kitiltották volna fiókjaikat.

A Twitter és a Microsoft is kissé eltérő irányt vett, tükrözve platformjaik eltérő árnyalatait – mondván, hogy intézkedéseket hoznak az államilag támogatott RT és Sputnik tartalmak láthatóságának csökkentése érdekében, így lényegében korlátozva az elérési szabadságukat.

A Twitter tegnap kibővítette a címkézési politikáját is: értesítéseket adott az orosz állami médiára hivatkozó tweetekhez, és figyelmeztette a felhasználókat, hogy maradjanak tájékozottak.

Tekintettel arra, hogy ez utóbbi sokkal inkább információs hálózat, mint közösségi (vagy sugárzott) hálózat, a címkézés és a kontextusba helyezés megfelelő válasznak tűnik – bár még várni kell, hogy az RT és a Szputnyik EU-ban bevezetett tilalma megköveteli-e a webes platformok további lépéseit.