Kókuszolaj felhasználása a konyhában

kókuszolaj

A kókuszolajnak több megnevezése is ismert, nevezik kókuszzsírnak vagy kókuszvajnak is. Tulajdonképpen ez a kókuszpálma magjának szárított beléből kinyert növényi olaj, amely sokrétű felhasználást tesz lehetővé, ezek közül most azt részletezzük, hogy mire jó a kókuszolaj a konyhánkban.

Napi szinten használunk a sütés-főzés során különböző olajokat, zsiradékokat, például állati zsírt, margarint, napraforgó- vagy olívaolajat, amelyek többségéről bizonyított, hogy szervezetünkre gyakorolt hatásai károsak. Hozzájárulnak az elhízáshoz, növelik a koleszterinszintet, gyengíthetik az immunrendszerünket, sőt negatívan hathatnak a hajunk, bőrünk állapotára is.

Az olívaolaj ugyan többnyire kivételt képez a fenti felsorolásból, jóval egészségesebb a többi alternatívánál, de kis mértékben ez is képes szabadgyököket képezni a testünkben, ami nem túl jó hír.

A kókuszolajról viszont jelenleg azt tartják, hogy ez a világ legegészségesebb sütőolaja. Több, mint 90%-a telített zsírsav, vagyis rendkívül magas hőmérsékletre hevíthető anélkül, hogy káros anyagok szabadulnának fel belőle. Nem tartalmaz rákkeltő és érelmeszesedést okozó transzzsírokat sem. A segítségével készült ételek táplálóak, ugyanakkor a könnyen felszívódó zsírsavak révén kímélőek is, alkalmasak zsírmentes diétákhoz.

Szintén jó hír, hogy használata az elhízás ellen folytatott harcunkban is segítségünkre lehet, ugyanis jelentős anyagcsere-felgyorsító hatással büszkélkedhet, ezáltal kevesebb kalóriabevitellel is elérhető a jóllakottság érzete.

A finomított kókuszolaj sütéshez vagy főzéshez ugyanúgy használható, mint a korábban használt zsiradékaink, sem színben, sem ízben nem okoz változást a készételeinkben, hacsak azt nem emeljük ki, hogy általa a fogásaink finomabbá válnak, mert a kókuszolaj jobban kiemeli a természetes ízeket.